Hoe waardevol is het wanneer je mag meedenken over bedrijfsmatige issues, in dit geval, tijdens een gesprek met een vrouwelijke ondernemer. Zij heeft een aantal medewerkers in dienst. Dat je haar helpt om ‘een andere kijk’ op bepaalde zaken te krijgen zodat het daadwerkelijk vruchten afwerpt.
Tijdens zo’n gesprek komen er allerlei gedachten en gevoelens boven tafel. Verschillende zaken, op persoonlijk en zakelijk gebied, wat haar dagelijks bezig houdt. Zij wil graag, ik gebruik haar woorden gemakshalve, ‘nieuwe inspiratie opdoen, betere inzichten krijgen bedrijfsmatig en meer zelfreflectie en waar wordt ik blij van!’
Een week later, na ons gesprek, sprak ik haar opnieuw. Ze zei; ‘Het werkt, ik heb je tips direct toegepast!’
De door mij gegeven tips betreft; het opdoen van inspiratie, zelfreflectie (hoe sta ik er zelf in, ben ik wel duidelijk in het handelen en concreet betreft het communiceren ten aanzien van mijn medewerkers?).
Het werd haar duidelijk, dat wanneer zij verschillende zaken op een andere manier aanpakt, dat dit een positief effect heeft op haarzelf en haar team. De waarde ervan willen inzien, aangaande deze verandering.
Een cadeau op zich en zeker ook voor mij een prachtig compliment!
Heb jij als ondernemer ook of wil je tips over bepaalde zaken, die jou meer dan lief, dagelijks bezig houden? Lees dan de blog verder.
Zaken zoals en waarbij bijvoorbeeld deze specifieke vragen opkomen; ‘wat brengt de toekomst, welke richting kies ik en welke keuzes maak ik?’
Of heb je vragen zoals; ‘Hoe kan ik bepaalde dingen anders doen en hoe sta ik er zelf op dit moment in? Ben ik mij bewust van mijn eigen handelen ten opzichte van mijn medewerkers? Er is ‘wrijving’ onderling op de werkvloer en de heersende gevoelens, die het prettig werken beïnvloedden, worden naar mij toe, niet bespreekbaar gemaakt.
‘Hoe kan ik de afstand minder groot maken tussen mij en mijn medewerkers?’
Punten die van belang zijn om de aandacht op te richten en waar je op kunt finetunen.
Finetunen, in dit geval heb ik het niet over computers of machines afstellen maar meer in de zin van, het jezelf gaan richten op bewustwording aangaande het aspect ‘hoe maak ik het prettig werken mogelijk?’.
Finetunen op het voortijdig herkennen van verschillende situaties en omstandigheden die zich op dat moment voordoen en vervolgens hierop adequaat te reageren. Het onder andere creëren van een positieve gevoelswaarde voor jezelf als ondernemer en voor je medewerkers. Betrokkenheid creëren, vertrouwen en verantwoordelijkheid geven aan je medewerkers.
Een ondernemer is ook een mens en naar mijn inzicht, is het een juiste en positieve instelling om zo spoedig mogelijk actie te nemen op dat wat er ‘speelt’ binnen jouw bedrijf of organisatie.
Het is van groot belang, zo niet, een noodzaak dat er duidelijkheid en een goede sfeer ontstaat wat betreft de werkrelatie.
Met enthousiaste groet,
Annemarie